WEKO3
アイテム
社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面が社会的スキルに及ぼす影響 : 表情の情動認知課題と自記式尺度を用いて
https://doi.org/10.14990/00003319
https://doi.org/10.14990/0000331926636fad-d894-4c7b-81ec-ad766681182b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
K03119 (733.3 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面が社会的スキルに及ぼす影響 : 表情の情動認知課題と自記式尺度を用いて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effects of cognitive and emotional aspects of social competence on social skills : Using of facial emotion recognition task and self-report questionnaire | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会的スキル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 表情の情動認知 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会的コンピテンス | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social skill | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | facial emotion recognition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social competence | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14990/00003319 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
松尾, 和弥
× 松尾, 和弥× 島, 義弘× 武儀山, 珠美× 大浦, 真一× 福井, 義一× Matsuo, Kazuya× Shima, Yoshihiro× Mugiyama, Tamami |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では、社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面が社会的スキルに及ぼす影響を検討することを目的とした。大学生九二名に対して、社会的コンピテンスの認知的側面を測定するために表情の情動認知課題を、情動的側面と社会的スキルを測定するために質問票調査をそれぞれ実施した。重回帰分析の結果、社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面が社会的スキルに正の影響を及ぼすという従来の知見を支持する結果が得られた。よって、社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面は社会的スキルを規定する要因であることが確認された。最後にこれらの知見を受けて今後の課題が議論された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to examine the effects of cognitive and emotional aspects of social competence for social skills. In this study, 92 university students completed the self-report questionnaire for measuring social skills and emotional aspects of social competence, and the facial emotion recognition task for measuring cognitive aspects of social competence. Multiple regression analysis supported previous research that showed that cognitive and emotional aspects of social competence have positive effects on social skills. The results suggested that cognitive and emotional aspects of social competence are factors contributing to social skills. Further directions for research in this area were discussed. | |||||
書誌情報 |
心の危機と臨床の知 巻 20, p. 59-71, 発行日 2019-03-20 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 甲南大学人間科学研究所 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11468804 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |