@article{oai:konan-u.repo.nii.ac.jp:00003346, author = {松尾, 和弥 and 島, 義弘 and 武儀山, 珠美 and 大浦, 真一 and Oura, Shinichi and 福井, 義一 and FUKUI, Yoshikazu and Matsuo, Kazuya and Shima, Yoshihiro and Mugiyama, Tamami}, journal = {心の危機と臨床の知}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本研究では、社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面が社会的スキルに及ぼす影響を検討することを目的とした。大学生九二名に対して、社会的コンピテンスの認知的側面を測定するために表情の情動認知課題を、情動的側面と社会的スキルを測定するために質問票調査をそれぞれ実施した。重回帰分析の結果、社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面が社会的スキルに正の影響を及ぼすという従来の知見を支持する結果が得られた。よって、社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面は社会的スキルを規定する要因であることが確認された。最後にこれらの知見を受けて今後の課題が議論された。, The purpose of this study was to examine the effects of cognitive and emotional aspects of social competence for social skills. In this study, 92 university students completed the self-report questionnaire for measuring social skills and emotional aspects of social competence, and the facial emotion recognition task for measuring cognitive aspects of social competence. Multiple regression analysis supported previous research that showed that cognitive and emotional aspects of social competence have positive effects on social skills. The results suggested that cognitive and emotional aspects of social competence are factors contributing to social skills. Further directions for research in this area were discussed.}, pages = {59--71}, title = {社会的コンピテンスの認知的側面と情動的側面が社会的スキルに及ぼす影響 : 表情の情動認知課題と自記式尺度を用いて}, volume = {20}, year = {2019}, yomi = {マツオ, カズヤ and シマ, ヨシヒロ and ムギヤマ, タマミ and オオウラ, シンイチ and フクイ, ヨシカズ} }