ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
  3. 2018年度

教育相談としての7分面談の有効性について : 教師の多忙感の軽減と生徒支援の視点から

https://doi.org/10.14990/00003333
https://doi.org/10.14990/00003333
e3a9ffe1-5688-4a0d-aefb-847a37561551
名前 / ファイル ライセンス アクション
K03146.pdf K03146 (321.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-06-12
タイトル
タイトル 教育相談としての7分面談の有効性について : 教師の多忙感の軽減と生徒支援の視点から
タイトル
タイトル Effectiveness of a seven-minute interview for educational counseling : From the perspective of easing teachers' feeling of busyness and supporting students
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 7分面談
キーワード
主題 7分面談モデル
キーワード
主題 教育相談
キーワード
主題 多忙感の軽減
キーワード
主題 解決志向型アプローチ
キーワード
主題 seven-minute interview
キーワード
主題 seven-minute-interview model
キーワード
主題 educational counseling
キーワード
主題 reduction of busy feelings
キーワード
主題 solution focused approach
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14990/00003333
ID登録タイプ JaLC
著者 定金, 浩一

× 定金, 浩一

WEKO 6295

定金, 浩一

ja-Kana サダカネ, コウイチ

en SADAKANE, Koichi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は、実際の学校現場で多くの教師にも7分面談は教育相談として有効であるかどうかを明らかにすることである。
 教師の多忙感を軽減し、同時に生徒支援に役立つ教育相談モデルとして、定金(2016)は、7分面談モデルを提唱した。定金(2016)は、2事例を検証し、7分面談は教育相談として有効であることを明らかにした。次の課題としては、多くの教師に対して有効かとうかを検証することであった。そこで、中国地方のA高等学校で実施された7分面談による「顔合わせ面談」のアンケート結果を中心に分析し、教育相談としての7分面談の有効性について考察している。
7分面談モデルによる7分面談が、7分で終わらない問題や、さらなる有用な研修の必要性などの課題も出てきたが、短時間で効率よく面談ができることや、面談に対する負担感も軽減する等、7分面談は、教育相談として有効であることが明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The efficacy of a seven-minute interview that was conducted in schools as an educational counseling method was investigated.
 Sadakane (2016) has developed a seven-minute-interview model for educational counseling that is useful for reducing teachers'feeling of being busy and providing support for students. Sadakane (2016) examined two case studies and indicated that the seven-minute interview was effective for educational counseling. The remaining issue was to examine the possible efficacy of the interview for the majority of teachers. Therefore, a questionnaire was administered at A high school in the Chugoku region, which inquired about first-meeting interviews using the seven-minute method. Based on the results, the effectiveness of the seven-minute interview as an educational counseling method is discussed.
 It was indicated that the seven-minute interviews were effective as an educational counseling method because the efficiency of interviews improved, and the burden of interviews decreased. However, there were certain issues remaining to be resolved including interviews occasionally exceeding seven minutes, and the need for further training, among others.
書誌情報 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書

巻 2018年度, p. 37-47, 発行日 2019-03-31
出版者
出版者 甲南大学教職教育センター
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18825338
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12776186
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:59:32.193293
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

SADAKANE, Koichi, 2019, Effectiveness of a seven-minute interview for educational counseling : From the perspective of easing teachers' feeling of busyness and supporting students: 甲南大学教職教育センター, 37–47 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3