ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
  3. 2024年度

学校と地域との連携の意義 ―公立中学校における事例をもとに―

https://doi.org/10.14990/0002000718
https://doi.org/10.14990/0002000718
0a761ac9-aff2-4bed-932a-4ed1428b07db
名前 / ファイル ライセンス アクション
K05033.pdf K05033.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-25
タイトル
タイトル 学校と地域との連携の意義 ―公立中学校における事例をもとに―
言語 ja
タイトル
タイトル The Significance of Collaboration between Schools and Communities ―Based on a Case Study of a Public Junior High School in Japan―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 チームとしての学校
キーワード
主題 社会に開かれた教育課程
キーワード
主題 カリキュラム・マネジメント
キーワード
主題 専門性資本
キーワード
主題 社会関係資本
キーワード
主題 School as a Team
キーワード
主題 Curriculum Open to Society
キーワード
主題 Curriculum Management
キーワード
主題 Professional Capital
キーワード
主題 Social Capital
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14990/0002000718
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
著者 岡邑, 衛

× 岡邑, 衛

WEKO 8455
e-Rad_Researcher 80735233

ja 岡邑, 衛

en OKAMURA, Ei

ja-Kana オカムラ, エイ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 「チームとしての学校」というスローガンが掲げられ、「開かれた学校」への転換が求められている。このことについて、本稿では、第1に、この背景には、教育問題の多様化と学校教員の多忙化、さらには、教育課程行政の地方分権化を認めることができることを明らかにした。第2に、「チームとしての学校」がうまく機能することで、子どもたちがエンパワーされることが期待できると考えられた。第3に、専門性資本論の観点から、「チームとしての学校」が機能することは教員の社会関係資本の増大し、その結果、教員は成長すると考えられた。第4に、学校と地域社会との関係を、事例を基に考察し、「チームとしての学校」の実現が教員と生徒に時間的な余裕を生むと同時に、地域住民と生徒との間に生まれた良い関係性が、生徒の教育に良い影響を与えることが考えられた。これらの社会関係資本の構築、すなわち「チームとしての学校」の実現は多忙化の要因になるかもしれず、また、働き方改革という観点から敬遠されるかもしれない。しかし、長い目で見たときにそれは実現されるべきことがらであると考えられた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The slogan “School as a Team” has been raised, and there is a call for a shift to an “open school”. In this paper, it is firstly clarified that the background to this is the diversification of educational problems and the busyness of school teachers, as well as the decentralization of curriculum administration. Second, it was thought that the successful functioning of “School as a Team” could be expected to empower children. Third, from the viewpoint of the professional capital theory, it was thought that the functioning of the “School as a Team” would increase the social capital of teachers, and as a result, the teachers would grow. Fourth, the relationship between schools and local communities was examined based on case studies, and it was considered that the realization of “School as a Team” would give teachers and students more time, and at the same time, the positive relationships created between local residents and students would have a positive impact on education for students. Increasing social capital, that is, realizing “Schools as a Team,” may be a factor in busyness of teachers, and may be avoided from the perspective of “the work style reform”. However, in the long run, it was considered to be something that should be realized.
書誌情報 ja : 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
en : Konan University Teacher Education Center Annual Report and Bulletin

巻 2024, p. 37-47, 発行日 2025-02-28
出版者
出版者 甲南大学教職教育センター
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18825338
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12776186
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-25 03:45:10.555485
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3