ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
  3. 2024年度

数理モデルと実験を併用した微分方程式の授業実践と考察

https://doi.org/10.14990/0002000716
https://doi.org/10.14990/0002000716
0a54b3d5-e2f0-4282-8faa-18a603e937fc
名前 / ファイル ライセンス アクション
K05031.pdf K05031.pdf (908.3 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-25
タイトル
タイトル 数理モデルと実験を併用した微分方程式の授業実践と考察
言語 ja
タイトル
タイトル A practice and consideration of teaching differential equations with mathematical models and experiments
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 微分方程式
キーワード
主題 数理モデル化
キーワード
主題 大学数学教育
キーワード
主題 Differential equations
キーワード
主題 Mathematical modeling
キーワード
主題 Mathematics education for the university
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14990/0002000716
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
著者 奥村, 真善美

× 奥村, 真善美

WEKO 8331
e-Rad_Researcher 80913045

ja 奥村, 真善美

ja-Kana オクムラ, マコト

en OKUMURA, Makoto

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 TIMSS2015 や全国学力学習状況調査等の結果から、児童・生徒の数学の学習に対する意欲が高くないことが課題の一つとして挙げられる。ここで、数学の有用性の感得には、数学と実生活を結びつける場面に数多く触れることが重要である。しかしながら、大学生でさえ、(特に低年次の学生にとって)そのような場面は少なく、計算問題を解くといった単なる作業でとどまってしまい、数学の有用性を実感できない、数学を学ぶ動機付けが弱い学生も少なくない。本論文では、深尾の先行研究をベースに、数理モデル化および実験を取り入れた教材を、筆者の所属する学部の第3学年以上の学生に対して追実践した結果を報告する。そして、その結果をもとにして、数理モデル化の有効性について検証する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 According to the results of TIMSS 2015, the National Assessment of Academic Progress, and other surveys, one of the issues is that students are not highly motivated to learn mathematics. Here, it is important for students to be exposed to numerous situations that link mathematics to real life in order to sensitize them to the usefulness of mathematics. However, even university students (especially those in their early years) are rarely exposed to such situations, and many of them are not motivated to learn mathematics because they are stuck in the mere task of solving computational problems and do not realize the usefulness of mathematics. In this paper, we report on the results of a follow-up practice for students in the third grade and above in our department, in which mathematical modeling and experiments were conducted based on Fukao’s previous study. Based on the results, we verify the effectiveness of mathematical modeling.
書誌情報 ja : 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
en : Konan University Teacher Education Center Annual Report and Bulletin

巻 2024, p. 17-26, 発行日 2025-02-28
出版者
出版者 甲南大学教職教育センター
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18825338
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12776186
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-25 03:45:00.486895
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3