WEKO3
アイテム
新課程地歴・公民科で獲得すべき能力 ―「歴史総合」「地理総合」「公共」の合理的配置と各科目の役割を通して―
https://konan-u.repo.nii.ac.jp/records/4606
https://konan-u.repo.nii.ac.jp/records/4606d0e39442-897a-4f39-9d3a-2b7052ca35df
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 新課程地歴・公民科で獲得すべき能力 ―「歴史総合」「地理総合」「公共」の合理的配置と各科目の役割を通して― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Abilities to Be Acquired in "Geography and History" and "Civics" of the New Curriculum -Through the rational allocation and the role of "History Synthesis," "Geography Synthesis" and "Public"- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 現代の論点 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 国際政治経済のブロック化 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 安全保障 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 憲法改正問題 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 議論 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | contemporary issues | |||||
キーワード | ||||||
主題 | international political and economic blocs | |||||
キーワード | ||||||
主題 | national security | |||||
キーワード | ||||||
主題 | constitutional reform issues | |||||
キーワード | ||||||
主題 | discussion | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
藤原, 健剛
× 藤原, 健剛 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 高等学校の新課程地歴・公民科においては「歴史総合」「地理総合」を1年生に、「公共」を2年生に配置することが望ましい。そして、人間の営みを時間軸と空間軸で捉えた上で、現代の論点となっている問題について深く考察し、議論する力を身につけさせたい。現時点における最重要論点は、国際政治経済のブロック化の進展とわが国の安全保障と結びついた憲法改正問題であろう。18歳選挙を視野に入れ、教育の政治的中立性に配慮しつつ、高等学校の授業の中でこれらの問題を正面から議論することを提案する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the “Geography and History” and “Civics” of the new high school curriculum, it is desirable to place “History Synthesis” and “Geography Synthesis” in the first grade and “Public” in the second grade. I would like students to acquire the ability to deeply consider and discuss the contemporary issues, based on a temporal and spatial understanding of human activities. The most important issues at the moment are probably the development of international political and economic blocs and the issue of constitutional reform in connection with the national security of Japan. I propose that these issues be discussed openly in high school classes, with an eye to the 1 18-year-old election, while paying attention to the political neutrality of education. | |||||
書誌情報 |
甲南大学教職教育センター年報・研究報告書 en : Konan University Teacher Education Center Annual Report and Bulletin 巻 2022年度, p. 1-11, 発行日 2023-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 甲南大学教育教職センター | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18825338 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12776186 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |