ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語と文化
  3. 第25号 (2021)

英語授業における発音評価

https://doi.org/10.14990/00004016
https://doi.org/10.14990/00004016
4cdc39e2-c0e7-4c95-a1ed-d7960d651fda
名前 / ファイル ライセンス アクション
K03812.pdf K03812.pdf (474.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-07-02
タイトル
タイトル 英語授業における発音評価
タイトル
タイトル Pronunciation Assessment in English Courses
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 英語発音
キーワード
主題 評価
キーワード
主題 大学英語授業
キーワード
主題 English pronunciation
キーワード
主題 assessment
キーワード
主題 college English class
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14990/00004016
ID登録タイプ JaLC
著者 吉田, 桂子

× 吉田, 桂子

WEKO 5932

吉田, 桂子

ja-Kana ヨシダ, ケイコ

en YOSHIDA, Keiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 英語圏への留学を経験した学生などの貴重な意見から、2019年に筆者の所属する甲南大学国際言語文化センターにおいて、中級英語Pronunciationという授業を開講することになった。授業では学生の英語発音の向上を目指して訓練を行い、その成果を測定する。
 本論文では、特に大学の英語発音授業という枠組みの中で、学生の英語発音をどのように評価することができるのか、最近の研究からその可能性を探究する。本論文においては、授業における英語発音評価について、目標設定と訓練・評価内容、評価者、評価方法という3点に絞って考える。
 目標設定について、英語母語話者、EIL、ELFの発音とも異なる、新たな目標の設定方法についても考える。設定される目標により授業における訓練・評価内容も変化するが、様々な先行研究で示されている、日本人母語話者の英語発音学習における最優先事項について考察し、授業への応用を考える。評価者について、通常授業における評価者は担当教員のみになりがちであるが、意識的にバリエーションを取り入れることが可能である。そのバリエーションについて考察する。評価方法については、実際に日本の大学で行われている英語発音の訓練と評価を参照し、授業で実現可能な評価の方法を探る。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Receiving precious comments from students, the English division of the Institute for Language and Culture of Konan University, decided to start the Intermediate English Pronunciation course as a part of its curriculum in 2019. This paper explores possible methods of English pronunciation assessment in class in Japanese universities, referring to the findings of recent studies and making an inquiry to one of the authors of them. The literature research and the inquiry put focus on three points: goal setting and contents of training and evaluation, evaluators, and evaluation methods. As for target setting, one prior study has introduced an interesting novel way to set a goal of English pronunciation learning and teaching. Regarding contents of training and evaluation, several studies have suggested priorities in Japanese learners’ English pronunciation training, which give a lot of insights into teachers’ lesson planning. In terms of evaluators, choices in class are various. The previous studies have indicated that evaluators generally have their own tendencies in evaluation. We can make the best evaluator choice according to our purposes. A well-designed study on English pronunciation training for Japanese college students gives us hints as to how college students’ English speech sounds can be analyzed and evaluated by a teacher and students themselves in class.
書誌情報 言語と文化
en : The Journal of the Institute for Language and Culture

巻 25, p. 63-78, 発行日 2021-03-24
出版者
出版者 甲南大学国際言語文化センター
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13476610
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424274
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:26:29.239879
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3