ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
  3. 2019年度

[実践報告] 「持続可能な教職キャリア」支援としての新任教員訪問事業

https://doi.org/10.14990/00003593
https://doi.org/10.14990/00003593
d52cca45-6858-46ba-9ab5-013dce0ff3a4
名前 / ファイル ライセンス アクション
K03392.pdf K03392.pdf (5.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-06-15
タイトル
タイトル [実践報告] 「持続可能な教職キャリア」支援としての新任教員訪問事業
タイトル
タイトル Visiting New Alumni Teachers for Sustainable Teacher Careers
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14990/00003593
ID登録タイプ JaLC
著者 中里, 英樹

× 中里, 英樹

WEKO 1690
e-Rad 10309031

中里, 英樹

ja-Kana ナカザト, ヒデキ

en NAKAZATO, Hideki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、甲南大学教職教育センターが2015年から実施している「甲南大学卒業新任教員訪間事業」の5年間にわたる取り組みを紹介する、実践報告である。同事業では、教員生活の出発点で不安を抱える可能性の高い卒業生新任教員の勤務校に教職指導員および専任教員が訪問し、学校長を中心とする管理職および卒業生教員本人との面談し、現状をうかがう。近年では、卒業生教員の授業を参観できるケースも増えている。
訪問後の報告書からは、管理職からの評価ポイントや課題、新任卒業生教員自身からみた、同僚•生徒との関係づくり様子や課題がうかがえる。事業の意義として、(1)卒業後の継続的なサポートの必要性への理解と共鳴を学校から得られ、連携して新任教員を支える体制の基礎を作れること、(2)大学における教職指導の成果と課題を把握できること、(3)卒業後も教員としての仕事について大学や同窓生とつながるきっかけを作れること、(4)現場での状況を理解することで、日々の指尊や支援プログラム、教職課程カリキュラムにフィードバックできることが挙げられる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper reports a program Visiting New Alumni Teachers for Sustainable Teacher Careers which Konan University Teacher Education Center has conducted over the past five years.
Teacher education instructors and full-time faculty members visit schools where new graduates have just started teaching and are likely to be unconfident at the starting point of their teacher life. The instructors and faculty members interview managers, mainly the principal, and the graduates to observe the current situation. In recent years, there have been a growing number of cases in which they can visit the new teachers'classes.
The reports after the visits show the evaluation points and issues that the managers focus, and how the new graduate teachers themselves recognize the relationships with colleagues and students, and related issues. The significance of the project includes (1) gaining understandings by schools about the need for continuous support after graduation and being able to form the basis of a system to support new teachers collaboratively, (2) being able to assess the achievements and issues of the teacher education at the university, (3) being able to make opportunities to connect the university and alumni concerning their job as a teacher, (4) being able to improve daily instruction and support programs as well as the curriculum at the university through the understanding of the situation at the schools.
書誌情報 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
en : Konan University Teacher Education Center Annual Report and Bulletin

巻 2019年度, p. 43-48, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 甲南大学教育教職センター
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18825338
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12776186
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:28:11.622742
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

NAKAZATO, Hideki, 2020, Visiting New Alumni Teachers for Sustainable Teacher Careers: 甲南大学教育教職センター, 43–48 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3