WEKO3
アイテム
[講義ノート] 公教育と教育行政をめぐる法と制度及び教育課程の検討
https://doi.org/10.14990/0002000719
https://doi.org/10.14990/0002000719ce548c91-792e-49f1-a8f4-e71aa2953563
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | [講義ノート] 公教育と教育行政をめぐる法と制度及び教育課程の検討 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | [Note] Examination of Laws, Systems, and Educational Curricula Related to Public Education and Educational Administration | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 公教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 教育行政 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 教育課程 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 総合的な学習の時間 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | public education | |||||
キーワード | ||||||
主題 | educational administration | |||||
キーワード | ||||||
主題 | educational curricula | |||||
キーワード | ||||||
主題 | period for integrated studies | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14990/0002000719 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
著者 |
岡邑, 衛
× 岡邑, 衛 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 現在、公教育の在り方が問われている。このことを考えるために、本稿では第1に公教育と教育行政について、それらの定義と関係性についてまとめ、公教育の定義が論者によって異なることを指摘し、さらに、教育行政の在り方が、第二次世界大戦後、地方教育行政の独立を推進する方向に大きく変容したが、その後、振り戻しの変化がみられることを確認した。第2に、地方及び国の教育行政制度について概観した。地方自治を基本としつつも、地方教育行政の一般行政からの独立性の低下が危惧されていることが示唆された。第3に、学習指導要領の法的拘束力および教科書の使用義務については、論者により意見の相違がみられるが、教育における機会均等の確保と全国的な一定の水準の維持という観点からも、本来の大綱的な性格を再度確認する必要性があると考えられた。第4に、総合的な学習の時間の創設に見られるように、近年、地方分権的な、教育の独立性を高める動きを確認した。以上のことから、公教育と行育行政は「教育における機会均等の確保と全国的な一定の水準の維持」を目的とするものであるため、教育の独立性については常に論争的であることを確認した。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Currently, the state of public education is being questioned. In order to consider this issue, this paper, firstly, summarizes the definitions and relationships of public education and educational administration. This paper points out that the definition of public education differs depending on the theorist and the state of educational administration changed significantly after World War II in the direction of promoting the independence of local education administration. After that, however, this paper also clarifies that it has changed in the opposite direction. Second, this paper overviews the local and national educational administration systems, and suggests that there is a concern that the independence of local education administration from general administration is being weakened. Third, although there are differences of opinion regarding the legally binding nature of the Course of Study and the obligation to use textbooks in the formulation of the curriculum, it seems to be necessary to reaffirm the general character of the curriculum from the perspective of ensuring equal opportunities in education and maintaining a certain level of standards nationwide. Fourth, as seen in the establishment of Period for Integrated Studies, we can also see the recent movement to increase decentralization and independence of education. From the above, the independence of education has always been controversial because the purpose of public education and educational administration is to “ensure equal opportunity in education and maintain a certain level nationwide”. | |||||
書誌情報 |
ja : 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書 en : Konan University Teacher Education Center Annual Report and Bulletin 巻 2024, p. 49-61, 発行日 2025-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 甲南大学教職教育センター | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18825338 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12776186 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |