WEKO3
-
RootNode
アイテム
中国「双減」政策の影響と保護者の反応
https://doi.org/10.14990/0002000715
https://doi.org/10.14990/00020007150dfc8098-76d6-4387-935f-2e81a6eb69a2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中国「双減」政策の影響と保護者の反応 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Parents’ Reactions to China’s Double Reduction Policy | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 中国 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 「双減」 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | 私的補習 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | インタビュー調査 | |||||
キーワード | ||||||
主題 | China | |||||
キーワード | ||||||
主題 | Double Reduction Policy | |||||
キーワード | ||||||
主題 | Private Tutoring | |||||
キーワード | ||||||
主題 | Interviews | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14990/0002000715 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
著者 |
井上, 快
× 井上, 快 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 2021年7月、宿題の分量の制限などを明記した「双減」政策が中国で公表された。本稿では、上海市の小学校に子どもを通学させている保護者にインタビュー調査を行い、「双減」の影響と評価について分析を行った。分析の結果、以下の3点が明らかになった。1つ目は、「双減」により学習塾の授業料等が高騰していることである。ただし、依然として受験競争が厳しく、高い需要があった。2つ目は、商業広告を禁止された学校外教育訓練機関は、保護者たちを通じて割引き等に関する情報を拡散していることである。3つ目は、放課後サービスにより子どもが学校に拘束される時間が長くなっていることである。それは結果として、子どもの遊ぶ時間が削られるという状況をもたらしている。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In July 2021, China announced the “Double Reduction” policy, which included measures such as limiting the amount of homework for students. This article analyzes the policy’s implementation and evaluation based on interviews conducted with parents raising children in Shanghai. The analysis revealed three key findings: 1. The closure of many private tutoring centers and rising costs: The “Double Reduction” policy led to the bankruptcy of numerous tutoring institutions. However, despite this, the intense competition for entrance exams remains, resulting in continued high demand and a rise in tutoring fees. 2. Covert promotions by extracurricular education providers: Educational training institutions, banned from commercial advertising, are now disseminating discount information through parents, circumventing direct marketing restrictions. 3. Extended school hours reducing children’s playtime:After-school programs have significantly increased the time children spend at school. This has led to a situation where children have little to no time left for leisure or play. | |||||
書誌情報 |
ja : 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書 en : Konan University Teacher Education Center Annual Report and Bulletin 巻 2024, p. 1-8, 発行日 2025-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 甲南大学教職教育センター | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18825338 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12776186 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |