ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 甲南大学学生相談室紀要
  3. 第32号 (2024)

コロナ禍・パンデミック下での大学教員側の困難について ― オンライン授業と対面授業のはざまで―

https://doi.org/10.14990/0002000616
https://doi.org/10.14990/0002000616
454eb613-6ba9-4552-a7a6-c2d3f446018d
名前 / ファイル ライセンス アクション
K04930.pdf K04930.pdf (1005.9 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-04
タイトル
タイトル コロナ禍・パンデミック下での大学教員側の困難について ― オンライン授業と対面授業のはざまで―
言語 ja
タイトル
タイトル The Challenges Faced by Instructors at a Japanese University During the Pandemic
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 コロナ禍
キーワード
主題 遠隔授業の困難
キーワード
主題 教員の心身の負担
キーワード
主題 COVID-19 pandemic
キーワード
主題 challenges of remote learning
キーワード
主題 psychological and physical burdens of teachers
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14990/0002000616
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
著者 西浦, 太郎

× 西浦, 太郎

WEKO 6467

en NISHIURA, Taro

ja 西浦, 太郎

ja-Kana ニシウラ, タロウ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 コロナ禍は、我が国の教育機関に多大な影響を及ぼし、大学では対面活動が制限され、多くの遠隔授業が実施された。本論では、コロナ禍の3年間において、コロナ禍と遠隔授業が、教員そして授業に及ぼした影響を教員である筆者の体験から振り返り考察した。コロナ禍の遠隔授業を実施するにあたり心身に相応の負担が掛かったが、その一方でコロナ禍での遠隔授業が契機となり、従来の対面形式の授業では得られなかった教育における新たな気づきや、授業で学生と接する上での態度や価値観の変化が見られた。また、その後の対面授業への移行においては、教える側が授業中に「息苦しさ」を感じるなど心身に異変が生じたが、これらは授業や社会活動の復帰に伴う急激な変化への必要な反応として理解された。最後に、コロナ禍におけるデジタルデバイスやIT を用いた遠隔授業下においては、身体性が欠如しがちであり、コロナ禍後も身体性や体験を含めた知の創出が重要であることを述べた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The COVID-19 pandemic, which began in December 2019,has had a profound impact on Japanese educational institutions, leading to restrictions on in-person activities and the widespread adoption of distance learning at Japanese universities.This paper reflects on the effects of the pandemic and remote learning on both instructors and lectures over the past three years, drawing on the author's personal experiences as an instructor. While distance learning placed significant physical and psychological burdens on instructors, it also brought about positive outcomes, such as improved classroom conduct and more engaging attitudes toward students. The transition from remote to in-person learning caused further physical and psychological stress, yet this can be seen as part of the process of readjustment to society.In a society increasingly dominated by information technology and artificial intelligence, the lack of physical engagement has become evident. Therefore, creating knowledge that encompasses physicality is important.
書誌情報 ja : 甲南大学学生相談室紀要
en : Bulletin of Konan University Student Counseling Services

巻 32, p. 43-55, 発行日 2025-02-28
出版者
出版者 甲南大学学生相談センター学生相談室
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-04 08:44:55.264383
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3