WEKO3
アイテム
[教育方法・教育実践・教育学習支援] Nurturing Community Engagement with Oral History Projects
https://doi.org/10.14990/0002000592
https://doi.org/10.14990/0002000592f6df9ec8-fa96-4771-8a53-1f93a25d6765
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | [教育方法・教育実践・教育学習支援] Nurturing Community Engagement with Oral History Projects | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題 | oral history | |||||
キーワード | ||||||
主題 | CLIL | |||||
キーワード | ||||||
主題 | PBL | |||||
キーワード | ||||||
主題 | community engagement | |||||
キーワード | ||||||
主題 | intercultural communication | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14990/0002000592 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
著者 |
ジョーンズ, ブレント
× ジョーンズ, ブレント |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論⽂では、⼤学⽣のコミュニティへの参加、⽂化的認識、批判的思考を育む教育的ツールとして、オーラル・ヒストリー・プロジェクトが持つ変⾰の可能性を探る。内容⾔語統合学習(CLIL)の中でオーラル・ヒストリーと題したプロジェクト型学習(PBL)コースを14年間教えてきた経験から、オーラル・ヒストリー・プロジェクトがどのように⾔語学習と内容豊かな経験を融合させるかを明らかにする。インタビューやストーリーテリングといった実社会での応⽤を通して、⽣徒はリサーチ、コミュニケーション、異⽂化理解といった実践的なスキルを⾝につける。学⽣の振り返りをテーマ別に分析した結果、教育的ツールとしてのオーラル・ヒストリーの価値、個⼈的・専⾨的スキルの向上、⽂化的視点の架け橋など、6つの重要なテーマが明らかになった。この論⽂では、倫理的配慮、技術的課題、これらのプロジェクトを実施する上での準備と適応性の重要性を強調している。最終的には、オーラル・ヒストリー・プロジェクトは、学問的な学習と有意義な地域社会との関わりを結びつける、⾰新的でインパクトのある教育へのアプローチとして役⽴つと論じている。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper explores the transformative potential of oral history projects as a pedagogical tool for fostering community engagement, cultural awareness, and critical thinking among university students. Drawing from fourteen years of experience teaching a project-based learning (PBL) course titled Oral Histories within a Content and Language Integrated Learning (CLIL) context, the paper highlights how oral history projects blend language learning with content-rich experiences. Through real-world applications such as interviews and storytelling, students develop practical skills in research, communication, and intercultural understanding. Reflexive thematic analysis of student reflections reveals six key themes, including the value of oral history as a pedagogical tool, personal and professional skill development, and bridging cultural perspectives. The paper emphasizes ethical considerations, technical challenges, and the importance of preparation and adaptability in implementing these projects. Ultimately, it argues that oral history projects serve as an innovative and impactful approach to education, connecting academic learning with meaningful community engagement. | |||||
書誌情報 |
ja : 甲南大学全学共通教育センター紀要 en : Memoirs of the Center for Education in General Studies, Konan University 巻 3, p. 107-112, 発行日 2025-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 甲南大学全学共通教育センター | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 27584917 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |