ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
  3. 2023年度

集団を志向する「特別の教科 道徳」の授業開発と実践 -小学校第5学年における「森の絵」を題材にして-

https://doi.org/10.14990/0002000268
https://doi.org/10.14990/0002000268
6e6e3644-ed2e-4fa3-92c7-66316a1effab
名前 / ファイル ライセンス アクション
K04688.pdf K04688.pdf
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-04-09
タイトル
タイトル 集団を志向する「特別の教科 道徳」の授業開発と実践 -小学校第5学年における「森の絵」を題材にして-
言語 ja
タイトル
タイトル Development and Practical Implementation of a Class on Group-oriented “Special Subject Moral Education”:On the Theme of “Forest Drawing” in the Fifth Grade of Elementary School
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 特別の教科 道徳
キーワード
主題 小学校
キーワード
主題 集団
キーワード
主題 役割
キーワード
主題 「森の絵」
キーワード
主題 Special-subject moral education
キーワード
主題 elementary schools
キーワード
主題 groups
キーワード
主題 roles
キーワード
主題 forest drawing
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.14990/0002000268
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
著者 井上, 快

× 井上, 快

WEKO 8341

ja 井上, 快

ja-Kana イノウエ, カイ

en INOUE, Kai

Search repository
粟田, 貴光

× 粟田, 貴光

WEKO 8342

ja 粟田, 貴光

ja-Kana アワタ, タカミツ

en AWATA, Takamitsu

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、道徳科の授業の開発と実践について検討したものである。対象としたのは小学校第5学年の「森の絵」を教材とした授業である。検討の結果、児童が集団を志向する道徳科の授業の可能性が示唆された。授業の開発は、教師と研究者が協同で行った。3度のWeb会議では、教材の問題点をあぶり出し、内容項目との関連について検討した。加えて、児童の発達等も配慮し、彼らが集団へと視野を広げられるような授業案を作成した。上記の授業案を実践することで、児童たちには「自分のため」から「集団のため」に自分の役割を果たそうとする意識の変容が見られた。その後、音楽会や自然学校といった日常の生活場面においてもその意識をもちながら、自分にできることを行おうとする姿が見られるようになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper examined the development and practical implementation of a moral education class. The study targeted an elementary school fifth-grade class using “forest drawing” as a teaching material. The results of the study suggested that it is possible to conduct moral education classes that teach children to be group oriented. Teachers and researchers cooperated in the development of the class.In three online meetings, the participants identified issues with the teaching materials and examined connections with the content of the class. Considering aspects including childhood development, they also created a lesson plan with, the aim of expanding children’s perspective to be more group oriented. When the above lesson plan was put into practice, there was an observable shift in children’s mindset, in which they transitioned away from acting “for themselves” and toward playing a role “for the group”. Thereafter, the children were observed trying to apply that mindset in everyday situations,for example at concerts and forest school.
書誌情報 ja : 甲南大学教職教育センター年報・研究報告書
en : Konan University Teacher Education Center Annual Report and Bulletin

巻 2023年度, p. 1-10, 発行日 2024-03-31
出版者
出版者 甲南大学教職教育センター
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18825338
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12776186
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-04-09 08:57:01.047899
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

井上, 快, 粟田, 貴光, 2024, 集団を志向する「特別の教科 道徳」の授業開発と実践 -小学校第5学年における「森の絵」を題材にして-: 甲南大学教職教育センター, 1–10 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3