@article{oai:konan-u.repo.nii.ac.jp:00004394, author = {千葉, 美保子 and CHIBA, Mihoko}, journal = {甲南大学総合研究所叢書, Konan University Research Institute Studies}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本稿の目的は、我が国のキャリア教育の背景を概観しながら、本学のキャリア教育におけるアクティブ・ラーニングの導入事例を通じ、教育効果と課題、今後に向けた示唆について検討することである。具体的には、初年次生対象のキャリア教育科目「ベーシック・キャリアデザイン」の一事例を取り上げ、アクティブ・ラーニング型授業としての授業デザイン、およびコロナ禍による授業構成の変更点と工夫点、そして実践を通じた課題点について取り上げている。本科目の効果検証として、受講経験者に対するインタビュー調査を実施した。インタビュー調査の結果、本科目を通じ、コミュニケーション能力をはじめとしたキャリア教育の基礎的・汎用的能力に関連するスキルの向上などの効果が示唆された。他方、オンライン・対面いずれのグループワークにおいても、グループ内での作業分担の偏りが発生していたことが示唆され、今後に向けた課題点が示された。, The purpose of this paper is to review the background of career education in Japan, and to examine the educational effects, issues, and suggestions for the future through a case study of the introduction of active learning in career education at our university. Specifically, we take up a case study of a career education course for first-year students and discuss the class design as an active learning type class, the changes and innovations in the class structure due to the change in implementation from face-to-face to online due to COVID-19, and the issues that have arisen in through practice. To verify the effectiveness of this course, an interview survey was conducted with students who had taken it. As a result of the interview survey, it was suggested that this course improved communication skills and other skills related to basic and general abilities for career education. On the other hand, in both online and face-to-face group work, it was suggested that there was a bias in the division of work within the group, which presents a challenge for the future., 大学教育におけるアクティブ・ラーニングの実践と考察 = Studies on the Implementation of Active Learning in University Classes, 欧文抄録は、p.102に掲載}, pages = {56--67}, title = {キャリア教育におけるアクティブ・ラーニング型授業の実践と課題 ―初年次キャリア教育科目の一事例を基に―}, volume = {146}, year = {2022}, yomi = {チバ, ミホコ} }