@article{oai:konan-u.repo.nii.ac.jp:02000143, author = {Jones, Brent Allen and ジョーンズ, ブレント}, journal = {甲南大学全学共通教育センター紀要, Memoirs of the Center for Education in General Studies, Konan University}, month = {Mar}, note = {この定量的なアクションリサーチ研究では、日本の大学の経営コースでのチームベース学習(TBL)の効果について学習者の認識を探求しました。自己決定理論および学生エンゲージメントの枠組みを統合することにより、TBLが学生の心理的ニーズとエンゲージメントの次元とどのように整合するかを調査しました。テーマ分析および定量分析からの所見によると、TBLは学生の能力、自主性、関連性の感覚を著しく向上させました。また、行動的、感情的、認知的、および能動的エンゲージメントも促進しました。しかしながら、言語の壁、チームダイナミクス、およびピア評価の公平性に関する課題も指摘されました。この研究は、TBLが基本的な心理的ニーズを満たし、包括的なエンゲージメントを促進する可能性を強調しており、TBLの実施において文化的に敏感に適応する事と言語サポートの必要性を浮き彫りにしています。これらの洞察は、多様な教育環境において学習者のエンゲージメントと満足度を高めることを目指す教育者にとって重要です。, This qualitative action-research study explored learner perceptions of Team-Based Learning (TBL) efficacy in a management course at a Japanese university. Integrating Self-Determination Theory and student engagement frameworks, the research examined how TBL aligns with students' psychological needs and engagement dimensions. Findings from thematic and quantitative analyses revealed that TBL significantly enhanced students' sense of competence, autonomy, and relatedness.It also fostered behavioral, emotional, cognitive, and agentic engagement.However,challenges such as language barriers, team dynamics,and peer evaluation fairness were noted.The study underscores TBL's potential in fulfilling basic psychological needs and promoting comprehensive engagement, highlighting the need for culturally sensitive adaptations and language support in TBL implementation. These insights are pivotal for educators aiming to enhance learner engagement and satisfaction in diverse educational settings.}, pages = {149--163}, title = {[教育方法・教育実践・教育学習支援] Learner Perceptions of Team-Based Learning (TBL) Efficacy}, volume = {2}, year = {2024}, yomi = {ジョーンズ, ブレント} }